Intimidatie, Agressie en Discriminatie

(Seksuele) Intimidatie, Agressie en Discriminatie (S)IAD

Binnen de V.V. Pernis wordt een aantal omgangsvormen onderkend die door betrokkenen als ongewenst kunnen worden ervaren en waartegen mensen die lid zijn van de vereniging of voor of bij de vereniging (vrijwilligers)werk verrichten moeten worden beschermd.

Dit zijn de volgende omgangsvormen:

? Seksuele intimidatie: ongewenste seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander

verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag van seksuele aard;

? Intimidatie: het (psychisch) onder druk zetten van personen om een bepaalde beslissing of

gedraging te forceren door gebruik te maken van bedreigingen al dan niet in relatie tot de

onderlinge (macht)positie;

? Agressie (en geweld): voorvallen waarbij een persoon psychisch of fysiek wordt lastig gevallen

onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het lidmaatschap of het verrichten

van vrijwilligerswerk;

? Discriminatie: het onderscheid maken zonder objectieve redelijke rechtvaardigingsgrond.

Kenmerken hierbij zijn het maken van onderscheid op grond van niet-relevante eigenschappen en het kwetsende karakter van dit onderscheid doordat men hierdoor laat blijken de ander als niet of minder volwaardig te beschouwen.

Het beleid tegen (S)IAD is er op gericht iedereen die lid is van de V.V. Pernis of voor of bij de V.V. Pernis vrijwilligerswerk verricht, een omgeving te bieden die vrij is van de hiervoor genoemde ongewenste omgangsvormen (preventie).

Ervaart u toch dat de omgangsvormen zoals hierboven niet worden nageleefd: neem dan contact op met onze vertrouwenscontactpersoon:  het email van de vertrouwenspersoon is [email protected]