De Fusie

De fusie tussen P.v.v. Excelsior P en v.v. DOTO

Al vele jaren wordt door verschillende voetballiefhebbers in Pernis gesproken over een samengaan van de beide plaatselijke amateurclubs. Ondanks enkele pogingen in de loop der jaren, verschilden de clubs onderling teveel in voetbalvisie om te fuseren. Het betalen aan spelers en de invloed van sponsors in het beleid was dan voor de ene club en dan weer voor de andere club een struikelblok.

Excelsior werd enigszins verrast door de brief van december 2010, waarin zij door Doto werd uitgenodigd om van gedachte te wisselen om weer een poging te wagen om samen te gaan. De tijd, de omstandigheden en het gevoel was voor Doto aanleiding het contact te leggen.

In de eerste verkennende gesprekken bleek al snel dat op voetbaltechnische beleidstechnisch gebied momenteel geen verschil bestaat. Nadat van de leden toestemming werd verkregen om de samenwerking voor te bereiden, is met goede ondersteuning van de KNVB, Rotterdam Sportsupport en de Deelgemeente aan dit proces begonnen.

Door de ambitie om het volgend seizoen al onder één naam te voetballen stond er een gezonde spanning op dit traject. De werkgroepen werkten hard om de benodigde plannen uit te werken, de stuurgroep beoordeelde deze, paste ze zonodig aan en legde deze voor aan de beide besturen. Uiteindelijk beslisten de leden in de Ledenvergadering over het definitieve samengaan. In het proces werd gewerkt met uiterste zorgvuldigheid, met vereiste snelheid en met gewenst pragmatisch handelen.

Het is duidelijk dat het samengaan veel voordelen oplevert, zoals:

• meer leden

• meer vrijwilligers

• meer kader

• meer bestaansecht

• meer gezelligheid op het complex

• meer aantrekkingskracht

• meer binding met het dorp

• meer vitale vereniging

• meer maatschappelijk betrokken

• meer sportparticipatie

• meer financiën

• meer interessant voor sponsors

Vanzelfsprekend doet het zeer afscheid te moeten nemen van de historische verenigingen. Maar gezien het feit dat ook Excelsior is voortgekomen uit een fusie en de conclusie kan worden getrokken dat het destijds een goede beslissing is geweest, kijken wij belangstellend en vol vertrouwen uit naar een nieuwe periode van de voetbalsport in ons dorp.

Met vriendelijke groet,

Bas Ruizeveld de Winter, Voorzitter