LET OP! Alcoholbeleid m.i.v. 1 januari 2014!

29 december 2013 20:00

Beste leden, ouders en bezoekers van ons sportcomplex,
Vanaf 1 januari 2014 is het jongeren onder de achttien jaar niet toegestaan alcohol te kopen en in hun bezit te hebben.

Deze wetgeving zorgt ervoor dat wij een omslag maken in denken en voornamelijk ook doen! Wij als vereniging zullen ernaar handelen en vragen hierin jullie medewerking en zeker ook hulp bij handhaving.

Wij allen zijn gehouden aan de wet en dienen die dan ook uit te voeren. Wij gaan er vanuit dat u onze barmedewerkers, vrijwilligers, niet in een vervelende situatie brengt. In de basis  betekent het dat;

1. Je geen alcohol koopt wanneer je jonger bent dan 18 jaar;
2. Je een ID bewijs toont bij aankoop van alcohol en/of naar het ID bewijs wordt gevraagd;
3. Je geen alcohol koopt en overhandigd aan een persoon jonger dan 18 jaar.
4. Je 'boerenverstand' gebruikt en de vereniging niet in de problemen brengt!

Leeftijdsbewijs jongeren
Volgens de Drank- en Horecawet is bij verkoop van alcohol een barmedewerker verplicht om bij twijfel over de leeftijd naar een leeftijdsbewijs te vragen. Voor een barmedewerker is het namelijk vaak moeilijk om in te schatten hoe oud iemand is. Daarom kan hij/zij alcohol weigeren als iemand niet kan aantonen hoe oud hij is. De jongere kan zich met de bekende id bewijzen identificeren. De trainers, leiders en medespelers van bedoelde leeftijdscategorie worden opgeroepen om dit onderwerp onder hun spelers bekend te maken.

Het afgelopen kalenderjaar hebben controleurs onze vereniging twee keer bezocht. De instanties die zich bezig houden met het naleven van de wet zullen in het nieuwe jaar zeker een bezoek aan ons brengen om te kijken hoe wij als vereniging met de nieuwe wetgeving omgaan. Het is vanzelfsprekend dat wij niet gebaat zijn bij een negatieve uitkomst van een nieuwe controle.

Wat betekent dit aan de bar?

Het barpersoneel moet bij twijfel over de leeftijd om een ID bewijs vragen. Dit geld voor alle aankopen van alcoholische dranken.

Wij rekenen op u!

Bestuur v.v. Pernis