06-12-2013 vv Pernis - FC Gelre 4-1 (3-0)

8 december 2013 20:45

Wedstrijden tussen deze twee tegenstanders roepen altijd iets op. Meer dan eens stonden wij tegenover elkaar in finales en de uitwedstrijd eerder dit seizoen werd gestaakt met nog negen minuten op de klok. In afwachting van deze inhaalwedstrijd op 3 januari waren onze dames erop gebrand vandaag te winnen.

Dat werd al snel duidelijk, in de eerste drie minuten direct twee goede aanvallen aan Pernis zijde. Een actie van Viviënne Knegtmans langs de lijn, afleggen aan Lenie Mendes Fernandes maar die raakte de paal. Diezelfde Viviënne veroverde vlak daarna een bal, ging op het doel af maar schoot naast. De toon was gezet. Maar ook Gelre kreeg mogelijkheden, echter reageerde Bianca Troost alert op schoten van Naomi Toussaint en Linda Tiemes.
In de achtste minuut speelde Suzanne Bakker door de lucht op Arlette Almeida die probeerde achterwaarts te koppen maar de bal gekeerd zag worden door Ashley Laurentzen. Vanuit de rebound schoot zij echter hard binnen, 1-0.
Twee minuten later alweer een doelpunt vanuit een rebound. Dit keer gaf Arlette Almeida mee aan Francisca Schols die vanaf links een voorzet leverde op Lenie Mendes Fernandes. Zij raakte de bal in eerste instantie langs het standbeen, maar Ashley Laurentzen kreeg haar voet er nog tussen. Ook hier volgde een afstraffing, Lenie zelf tikte binnen.
Pernis bleef goed voetballen en de ene na de andere snelle aanval werd op de vloer gelegd, echter bleef de 3-0 nog even uit. Een goede uitworp van Bianca Troost werd bijna met buitenkant voet door Lenie over de keepster gelift, maar dit lukte net niet. Aan de andere kant ontstond wat paniek voor het doel, maar wist Francisca Schols de bal tot corner te verwerken.
En vanuit een snelle counter scoorde Astrid van der Zijden bijna, maar schoot naast. Met nog vier minuten tot aan de rust brak ook Pernis nog een keer snel uit. Suzanne Bakker behield overzicht en legde af aan Lenie Mendes Fernandes die simpel binnen kon schieten, 3-0.
Direct erna zette Gelre weer even aan wat kansen opleverde voor Barbara Roemeon en Linda Tiemes, maar beiden misten het doel. Voor Pernis nog twee goede corners waaruit Suzanne Bakker gevaarlijk op doel kon schieten, maar de score werd nog niet uitgebreid. Vanuit een tegenaanval raakte Naomi Toussaint de paal en vlak erna werd gefloten voor de rust.

Van Gelre is bekend dat zij vaak extra fel zijn in de tweede helft en dan een ander spel spelen. Pernis moest dus rustig blijven voetballen en alert blijven. In de eerste acht minuten gebeurde er weinig. Wel kwamen de gasten inderdaad meer aan voetballen toe en was het af en toe met hangen en wurgen op de been blijven voor de Rotterdamse dames. Zelf kregen zij een kans toen Arlette Almeida alle tijd kreeg om een lange bal van Suzanne Bakker te controleren, draaien en schieten, maar de keepster in de weg lag. In de 29e minuut scoorde Barbara Roemeon vanuit een rebound en was het aan Pernis om orde op zaken te stellen.

Nu moest er echt een tandje bij geschakeld worden en zo geschiedde. Direct vanaf de aftrap een goede actie van Arlette Almeida, maar zij schoot voorlangs. En Francisca Schols kreeg een kans in twee instanties, maar schoot beide keren op Ashley Laurentzen. Vijf minuten voor tijd besliste Jamie van Gool-den Brinker de wedstrijd door een vrije trap van Francisca Schols, breed gelegd door Suzanne Bakker onberispelijk hard binnen te knallen.
Hierna speelde de thuisploeg de wedstrijd zakelijk uit en gaf Gelre weinig gas meer. Na afloop werd bekend dat Os Lusitanos had verloren van Drachten en dus bezet Pernis nu weer de koppositie.

Doordat AORC uit de competitie is gestapt gaat voor Pernis de winterstop al in (op de bekerwedstrijd op 20 december na), en dus is het afwachten op de uitslagen van volgende week of wij winterkampioen worden. In elk geval werd er even goed op geproost en gezongen, de juiste koers is gevonden en zal nu moeten worden vastgehouden.

Margriethal, Schiedam
45 toeschouwers

Opstellingen
vv Pernis: Bianca Troost; Suzanne Bakker; Francisca Schols; Arlette Almeida; Viviënne Knegtmans; Jamie van Gool-den Brinker; Lenie Mendes Fernandes