18-10-2013 vv Pernis - Os Lusitanos 0-4 (0-2)

21 oktober 2013 20:00

18 oktober, de dag van de clash tussen eeuwige rivalen Rotterdam en Amsterdam, de klassieker in de Eredivisie zaal voor dames.

Vooraf spanning bij beide teams, dit beloofde weer een mooie wedstrijd te worden. Een echte wedstrijd werd het echter nooit.

De eerste en direct ook enige echte kans voor Pernis kwam al vrij snel van de voet van Lenie Mendes Fernandes, maar Jesca Willemsen kon deze bal met de voet tot corner verwerken. Hierna was het alleen nog Os Lusitanos wat voetbalde. De thuisploeg werd flink onder druk gezet en kwam zelf nauwelijks aan aanvallen toe. Aan de hand van Linda Bos en de ervaren Gilanne Louwaars combineerde Os er op los en Pernis kreeg nimmer grip op de wedstrijd. Al na drie minuten een individuele actie van Petra Verbeek die beheerst de 0-1 binnen schoot. Dit zou het sein moeten zijn voor de Rotterdamse ploeg om een tandje bij te schakelen en dit werd ook geprobeerd, maar aanvallend bleven de dames ronduit ongelukkig. Toen na een kwartier een vrije trap breed werd gelegd en hard tegen Viviënne Knegtmans aan geschoten werd, verdween de bal voor de tweede keer achter keepster Bianca Troost. De goalie greep hierna nog tweemaal kordaat in op schoten van Gilanne Louwaars en Linda Bos en zo gingen we de rust in met 0-2.

In de rust een pittige bespreking, vandaag speelde Pernis met angst om te verliezen. Het team moest dat de tweede helft loslaten en zelf gaan voetballen, vertrouwen op elkaar en deze wedstrijd alsnog keren. Helaas lukte dat niet.

Ook de tweede helft veel slordig balverlies en geen uitgespeelde kansen. Wel een vrije trap die door te vroeg inlopen twee keer genomen mocht worden, maar hier werd niet de juiste keuze gemaakt, kans verkeken. Hier en daar werd het nog spannend als Jesca Willemsen de bal los liet na schoten uit de tweede lijn, maar niemand van Pernis was bij machten hier alert op te reageren. In de 33e minuut deelde Eline Keet de doodsteek uit. Een aanval van Pernis, balverlies en de spits die er ongehinderd vandoor kon en in een 1 op 1 Bianca Troost verschalkte. Nu was het alles of niets en werd een meevoetballende keepster ingezet. Toen ook dit fout ging drie minuten voor tijd mocht Marjan Brouwer ver op eigen helft de 0-4 in het lege doel schieten.

Vandaag was er maar 1 team dat speelde om te winnen en dat dus ook verdiend deed. Volgende week is er bekervoetbal en die week erna mag Pernis weer vol aan de bak tegen Drachtster Boys om deze nare nasmaak weg te spoelen.

Margriethal, Schiedam
85 toeschouwers

Opstellingen
vv Pernis: Bianca Troost, Suzanne Bakker, Francisca Schols, Arlette Almeida, Viviënne Knegtmans, Siobhan Radulovic, Edwina Buitenman, Lenie Mendes Fernandes