Vv Pernis wint de Nederlandse KNVB beker door een 2-1 overwinning op Os Lusitanos

25 mei 2012 11:00

Tijdens de nationale zaalvoetbaldag stond deze mooie wedstrijd op het programma. In de competitie was het ongekend spannend en gingen Os Lusitanos (Amsterdam) en vv Pernis (Rotterdam) het gehele seizoen gelijk op.

De Rotterdammers haakten op de laatste speeldag af in de titelstrijd en hadden vandaag dus een laatste strohalm te pakken. Tegen OS hadden zij iets goed te maken. Weliswaar werd er nog niet verloren van deze tegenstander, maar zij staan in de beslissingswedstrijd om het landskampioenschap en niet Pernis.

Omdat geen landelijke prijs geen optie is voor het solide spelende Pernis werd vandaag de strijd vol aan gegaan. Beide ploegen begonnen echter behoudend en voor het massaal opgekomen publiek oogde de eerste helft wat saai. Er waren wat kleine kansjes over en weer, maar echt spannend werd het niet. Na de rust kwam er wat meer passie en vuur in het spel. De eerste kans was voor de Amsterdammers, maar Petra Verbeek vond Jora Wolfgram op haar weg.

Het was debutant Edwina Buitenman (normaal spelend in Pernis dames 2) die met een goede actie aan de basis stond van een spannende fase. Met een snelle rush over rechts was zij haar directe tegenstander te snel af, legde de bal voor de goal waar Rochella Becker de bal uit de kluts in het doel wist te werken. 0-1 en grote ontlading bij Pernis. Nu kwam de strijd los, het baltempo ging omhoog en ondanks dat er niet mooi gevoetbald werd, zaten de toeschouwers wel op het puntje van hun stoel. Beide keepsters voorkwamen in eerste instantie met enkele goede reddingen meer goals.

Naarmate de klok verder tikte werd het vertrouwen bij Os Lusitanos zichtbaar minder. Slordig balverlies leidde een kans in voor Lenie Mendes Fernandes maar zij schoot voorlangs. Met nog 1,5 minuut op de klok kregen de Amsterdamse meiden een vrije trap. Deze werd afgelegd op de volledig vrijstaande Petra Verbeek die snoeihard de 1-1 binnen knalde. Lang konden zij echter niet genieten van de kans op verlenging. Nog geen halve minuut later een snelle uitbraak van Pernis. Lenie Mendes Fernandes behield het overzicht en bediende Samira El Biyar op maat. Zij twijfelde niet en knalde het leer tegen de touwen. Nu was het zaak niks meer weg te geven en 1.16 vol te houden. Hier slaagde Pernis in. Er was zelfs nog kans op de 1-3 maar Lenie Mendes Fernandes kwam net een stap te laat en de uitkomende keepster Jesca Willemsen kon de bal weg trappen. Omdat Os geen kansen meer kreeg, ging Pernis aan de haal met de landelijke beker!

Na het behalen van de districtsbeker, het kampioenschap met dames 2 en de supercup maakte deze vierde prijs het verspelen van het landskampioenschap ruimschoots goed. In het eerste seizoen Eredivisie zo lang meedoen en alsnog vier van de vijf prijzen behalen is een topprestatie! Met zijn allen mogen we terug kijken op een zeer succesvol seizoen.

Scoreverloop:
"26 Rochella Becker.  0-1