Vrijdag 13 april 2012 Zvv Watervogels - vv Pernis 3-6 (2-2)

16 april 2012 21:30

Dat de Eredivisie een spannend slot kent, is algemeen bekend en al veel beschreven. Os Lusitanos en vv Pernis deden vandaag wat het moest doen en FC Gelre liet een steekje vallen. De komende twee weken zal beslist worden wie zich de eerste landskampioen in de Eredivisie mag noemen.

Pernis gaat de laatste twee wedstrijden met vertrouwen tegemoet, want zij wonnen vandaag overtuigend in Den Helder.

De wedstrijd begon pas om 21:40 uur. De eerste helft ging nog gelijk op en het balbezit was zelfs in het voordeel van Watervogels. Zij probeerden met hun eigen snelle positiespel de organisatie van Pernis uit elkaar te spelen. Al na 1,5 minuut kreeg Lenie Mendes Fernandes de bal van korte afstand hard in het gezicht. Na een vrij lange behandeling werd de wedstrijd hervat en de eerste kans was voor de bezoekers, maar Nadia Roukes tikte de bal tegen de paal. De Helderse meiden zetten hier weinig tegenover op wat afstandsschoten van Aaike Verschoor na. Een van die schoten werd door Stephanie Valk niet goed weg gewerkt en in de negende minuut bracht zij Watervogels met een eigen doelpunt op voorsprong.

Pernis zette de schouders eronder en twee minuten later bracht Lenie Mendes Fernandes haar team op gelijke hoogte na een slimme pass van Francisca Schols. Watervogels had hier direct antwoord op, want twintig seconde later schoot Monique van der Rijst de bal bij de tweede paal binnen. Na eerst weer twee keer de paal te hebben geraakt en keepster Anita Blokker die in de weg lag, kwam de gelijkmaker op naam van Lenie Mendes Fernandes. Zij draaide goed weg van haar tegenstander en punterde droog binnen. Tot aan de rust golfde het spel op en neer en kregen beide ploegen enkele kansen.

Direct na rust bleek dat Pernis voor niks minder dan winst de verre reis had gemaakt. Het was wederom Lenie Mendes Fernandes die haar team een goede dienst bewees door al na 22 seconden de 2-3 te maken na een mooie combinatie met Suzanne Bakker. In de fase die volgde, knokten beiden teams voor wat ze waard zijn en dit leverde spannende momenten op. Keepsters Jora Wolfgram en Anita Blokker stonden echter goed opgesteld en het was wachten tot de 33e minuut op een goal.

Watervogels counterde over rechts en de bal werd diagonaal langs Jora Wolfgram geschoten. In plaats van in paniek te raken toonde de Rotterdamse dames nu karakter en wie anders dan topscorer Lenie Mendes Fernandes schoot nog binnen een minuut de 3-4 binnen. Weer 1,5 minuut later bracht Nadia Roukes Stephanie Valk in stelling, die met een hard schot zorgde voor een veiligere marge. Maar Watervogels zou Watervogels niet zijn als zij nu opgaven. Met aanvallende intenties bleven ze Pernis onder druk zetten en dat leverde weer ruimte op voor de bezoekers. Toen die uitbraken over rechts moest Aaike Verschoor aan de noodrem trekken wat haar geel opleverde.

Het werd de avond van Lenie Mendes Fernandes, want drie minuten voor tijd wist zij wederom op snelheid te ontsnappen en haar vijfde van de avond binnen te knallen. De bal op haar hoofd in de beginfase had duidelijk iets los gebracht, want vandaag nam zij Pernis op sleeptouw en bood haar team het vertrouwen om van begin tot eind te blijven knokken.

Pernis moet nog twee keer vol aan de bak tegen concurrenten Os Lusitanos (uit) en FC Gelre (thuis), Watervogels zal de competitie rustig uitspelen en kan de tegenstander van vandaag wellicht nog helpen door volgende week tegen Gelre te winnen.

Opstellingen:

Zvv Watervogels: 11. A. Blokker; 2. M. van der Rijst; 3. I. Stam; 4. J. van Dam; 5. M. Kuiper; 7. M. Roosjen; 8. A. Verschoor; 10. C. Ringma

vv Pernis: 24. Jora Wolfgram; 2. Nadia Roukes; 3. Suzanne Bakker; 4. Francisca Schols; 5. Stephanie Valk; 6. Samira ElBiyar; 8. Vivienne Knegtmans; 10. Rochella Becker; 11. Lenie Mendes Fernandes; 1. Sharon van Zadelhoff

Scoreverloop:
9e Stephanie Valk (ed). 1-0