Vv Pernis Ve – Zuiderpark Ve, 31 maart

8 april 2012 16:45

Zaterdagmiddag klokslag 12.00 uur verzamelen in de Sluiskop, was de afspraak. Enerzijds om wat diverse zaken met elkaar even door te nemen en ook in het kader van de teambuilding.

Het is al meer beschreven op deze plek, maar als je maar lang genoeg wil en kan door voetballen maak je vanzelf veel mee. Zelfs dus een motivatielunch voorafgaand aan de wedstrijd. Voor selectiespelers wellicht een normale zaak zo 1 of 2 keer per jaar, maar voor de gemiddelde liefhebber niet aan de orde. Wel zelf betalen natuurlijk maar dat heb je er als pure amateur graag voor over. Zeer geslaagd, een heerlijk “twaalf uurtje” en gezellig zitten keuvelen over van alles en nog wat, behalve de komende wedstrijd..... Wel over Ai Jes (snoepwinkeltje op de Pastoriedijk, kappers Frans de Straaljager, Riethof, die meer tijd nam om naar trouwerijen bij de Geref. Kerk tegenover z’n zaak te kijken dan om te knippen en Snikkers, waarvan de bijnaam mij even is ontschoten, kledingzaak van Dijk, groentenboer van Dijk, ijzerwaren (en nog veel meer) van Bokkem,  enz enz. Inderdaad, een beetje ouwelullenpraat.

De wedstrijd dan. Tegen Zuiderpark, waartegen we in de uitwedstrijd met 2-2 gelijk hadden gespeeld. Er was dus perspectief op een goed resultaat. Liefst 16 man aanwezig: Peter, Leon, Cor, Kees, Martin, Dick, Bas, A3, Wim, Jaap, Ruud, Bert, Rob, Jan, Greg en Arno. Afwezig: Xander, Sander en André. Scheidsrechter van dienst was vandaag Sjaak Olierook.

Windje tegen in de eerste helft, op kunstgras. We hadden er echt zin in. Binnen een mum van tijd stonden we op 0-1. Een lange bal van Zuiderpark over onze verdediging die blijkbaar nog stond bij te komen van de lange warming up. De spits pikte de bal rand strafschopgebied op en leek alleen op Peter af te gaan, maar Cor was net op tijd terug en hij kon nog een punt van de schoen tegen de bal zetten voordat de tegenstander zich helemaal vrij zou spelen. Met een mooie boog verdween de bal over Peter in het net. Een mooie goal om te zien, al konden wij er niet echt van genieten.

Maar binnen een paar minuten was het alweer 1-1. Uit een cornerbal van Ruud kopte Jaap via de onderkant van de lat binnen. Een mooie rentree van Jaap die er sinds december niet meer bij was geweest. Voetballend deden we zeker niet onder voor Zuiderpark maar we hadden veel moeite met hun 2 snelle jonge spitsen. Zelf speelden we wel wat slordig met iets te vaak onnodig balverlies. Met de 1-2 had dat niet echt veel te maken. Een hele hoge verre trap van Zuiderpark leek een prooi voor onze verdediging te worden. Het is zo’n hoge bal waarbij iedereen denkt, NIET laten stuiten. En ja, toen dat toch gebeurde en de bal over onze verdediging heen stoot en de spits moederziel alleen op Peter af kon gaan, toen werd het dus 1-2. Daarna probeerden wij weer een snelle gelijkmaker te scoren en we waren er een paar keer dichtbij, totdat Zuiderpark de 1-3 produceerde na niet al te alert verdedigen van ons. Tussendoor en daarna hield Peter met een paar reddingen ons nog een beetje in de wedstrijd waardoor we toch het gevoel hadden niet kansloos te zijn.

Ook niet in de tweede helft ook al begon deze matig van onze kant. Peter bleef gelukkig wel op nivo bij de uitvallen van Zuiderpark want op zich waren wij wel iets vaker aan de bal. Maar ja, veel balbezit garandeert geen punten. Naarmate de 2e helft vorderde kwamen we steeds meer in de buurt van het vijandelijke doel en werd hun keeper ook tot fraaie reddingen gedwongen. Een schot van A3 na een vloeiende aanval vanaf rechts werd net onder de lat vandaan getikt. Het was Ruud, toch al aardig op schot de laatste weken,  die vanaf het middenveld links in het strafschopgebied werd aangespeeld en met een fraaie boog in de rechterhoek 2-3 maakte. De laatste 20 minuten waren spannend. De 3-3 hing duidelijk in de lucht. Zou de scheids lang genoeg laten spelen om ons de kans op een puntje of meer zelfs te geven. Soms hangt de duur van de wedstrijd af van de dorst van de scheids en uit ervaring weten we dat het bij Sjaak  dan opeens snel afgelopen kan zijn. Nu schatte hij blijkbaar ook de situatie goed in om de nodige minuten te gunnen.

We werden gevaarlijker en Bas was al heel dichtbij de gelijkmaker maar zijn schuiver kwam tegen de paal. Cornerbal voor ons op links. De bal kwam halfhoog voor, huppelde tusen wat spelers onverwachts richting doellijn waar de keeper krampachtig de bal kon wegwerken. Gejuich bij ons. De bal was over de doellijn geweest: 3-3......toch? Sjaak floot niet voor een doelpunt. Vanaf zijn positie, niet eens zó ver van het doel, kon hij het niet zien en Zuiderpark geeft natuurlijk weleens een outballetje weg maar geen goal. Het bleef 2-3. Ook bij een geweldige halfvolley van Bert vanaf zo’n 30 meter, die door de keeper op het laatste moment kon werden overgetikt. Hoe zou het aflopen? Een uitval van Zuiderpark. Peter, iets te ver uit de goal, duwde een schot meters buiten zijn strafschopgebied opzij waarna een sprintduel tussen de spits en Peter volgde en  uiteindelijk was het Peter die met handen en voeten de beslissende 2-4 voorkwam. Het mocht allemaal van de scheids die redelijk op tijd, voor ons natuurlijk te vroeg, affloot.

Verloren. Helaas, er zat meer in maar ons gebrek aan scorend vermogen deed ons de das om Wel op zich een leuke wedstrijd waarin nauwelijks vervelende dingen gebeurden, ook tot genoegen van onze leidsman.

De biertjes na afloop smaakten  best al werden er nu wel vraagtekens gezet bij een rondje van Cor in het clubhuis. Premie van de tegenstander gehad Cor? Later uit zeer betrouwbare bron gehoord dat de bal echt even over de doellijn was geweest. Dus toch 3-3, officieus.

Wim