Corona en contributie

30 maart 2020 10:45

En toen was daar het Coronavirus en dan ligt o.a. je vereniging ineens stil.
Geen wedstrijden, geen trainingen, geen activiteiten en geen vergaderingen.
Wat betekent dat nu voor het betalen van de contributie?

Menig lid meent dan dat hij de contributie ook niet verschuldigd is of deze terug kan vorderen.
Maar dat is niet zo.

Lidmaatschap versus overeenkomst
De juridische relatie tussen vereniging en lid is het lidmaatschap.
De betaling van de contributie voor het lidmaatschap is statutair vastgelegd.
Wordt je lid van de vereniging dan ga je akkoord met de statuten en ben je de contributie verschuldigd. Ongeacht of de vereniging haar doelstellingen en activiteiten waar heeft kunnen maken.
Bij een lidmaatschap is geen sprake van wederkerigheid van rechten en plichten zoals dat bij een overeenkomst het geval is.
Het niet kunnen doorgaan van wedstrijden, trainingen of activiteiten staat dus los van de contributie en leden blijven deze verschuldigd.

Ondanks dat de wedstrijden, trainingen en andere activiteiten op dit moment niet door kunnen gaan, lopen de kosten van de vereniging wel gewoon door.
Het bestuur heeft daarom besloten om de contributie niet (of niet gedeeltelijk) terug te betalen.
Wij hopen dat daar begrip voor is en stellen uw solidariteit met de vereniging zeer op prijs want niemand kan voorzien hoe de vereniging deze crisis zal doorstaan.
Mocht uw contributie nog open staan en het betalen daarvan een probleem zijn dan horen wij dat graag.
U kunt dit aangeven bij een van de bestuursleden (mailadressen staan op de website).
Wij zullen dan samen met u op zoek gaan naar een oplossing.

Wij wensen al onze leden het beste in deze moeilijke tijd.

Met vriendelijke groet,

Het bestuur van VV Pernis