Zwaluwen Jeugd Actie

14 september 2018 13:15

Vanaf 1960 wordt er in Nederland door de jeugd gevoetbald voor een goed doel, namelijk de Zwaluwen Jeugd Actie.
De eerste speeldag van de KNVB beker ronde is nu gekoppeld aan deze goede doelen actie. Een deel van de opbrengst van deze landelijke actie wordt op de sluitingsdag van de Zwaluwen Jeugd Actie in de vorm van een symbolische cheque aangeboden aan het Prinses Beatrix Spier Fonds.

Memorabel: in 1960 was de eerste opbrengst 18431 gulden. Dit is in 2017 opgelopen tot 330.000 euro. Het motto van de actie was:” gezonde maatjes voetballen voor hun gehandicapte kameraadjes”. De start was bij AFC Amsterdam in 1959.
De club organiseerde een jeugdtoernooi met als doel geld in te zamelen voor de poliopatiënten en onderzoek om deze ziekte een halt toe te roepen.

Dit initiatief sloeg geweldig aan en meerdere clubs besloten een toernooi te organiseren voor dit goede doel. Het eindbedrag zou ten goede komen aan het toenmalige Prinses Beatrix Fonds. Dit was een fonds, opgericht in 1956, dat tot doel had de bestrijding van kinderverlamming. De KNVB besloot in overleg met clubs en instanties de organisatie en verantwoordelijkheid voor deze toernooien onder te brengen bij de Algemene Nederlandse Voetbalvereniging de Zwaluwen.

Deze organisatie regelde de activiteiten in geheel Nederland, bij alle toenmalige twintig afdelingen. De kinderverlamming werd met succes bestreden d.m.v. een vaccinatie, die in 1957 werd geïntroduceerd. Vanaf 1994 zijn er geen acute poliogevallen meer gemeld. Het Prinses Beatrix Fonds werd Prinses Beatrix Spier Fonds.

Het werkterrein breide zich uit naar andere vormen van spierziekten. Vooral door stimulering en ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek t.a.v de spierziekten, wil men de kwaliteit van leven van deze patiënten verbeteren. In de beginjaren voetbalden alleen de pupillen voor deze actie, in een later stadium werden daar de junioren aan toegevoegd.

Tevens werden door verenigingen extra activiteiten ontplooit voor extra inkomsten voor de actie. Opzet: elke deelnemer nam een gulden/euro mee naar de speeldag. Deze wordt/werd door de begeleiding ingezameld en vervolgens gezamenlijk overgemaakt naar de Zwaluwen Actie.

Tegenwoordig gaat dat via de penningmeester in rekening courant naar de Actie. Zo kennen de KNVB, het Prinses Beatrix Spier Fonds en de Zwaluwen Jeugd Actie een nauwe verbondenheid. In 2014 werd dit verder geïntensiveerd met een vierde partner, nl de stichting Spieren voor Spieren.

Zo werd ook de Betaalde Voetbal afdeling nauw met de Actie verbonden. De gezamenlijke doelstelling blijft dat d.m.v. actieve deelname van gezonde sporters de spierziekte daadwerkelijk bestreden kan worden. Kortom: Jeugd voetbalt voor jongeren met een beperking.
De clubs, jeugdafdeling ( voetballers, begeleiding, ouders), vervullen een sleutelrol. Zij zijn de belangrijke schakel om de doelstelling en bekendmaking met succes uit te dragen. NIEUW: er zijn in individueel- en of teamverband, door activiteiten, extra donaties mogelijk. NIEUW: de Zwaluwen campagnedag per district. Elk jaar wordt er een centrale dag bij een club uit het district georganiseerd. In district West II zijn de Zwaluwen schijnwerpers in 2017 gericht op de DHC uit Delft. NIEUW: de mogelijkheid van elke voetbalclub een subsidie aanvraag te doen voor haar eigen club of een aan haar verbonden instantie/vereniging.

De aanvraag richt zich op een betere toegankelijkheid, samenwerking, voetbalbeleving van aangepast voetbal of aan haar verwante activiteiten voor met name kinderen van 0-18 jaar met een verstandelijke en of geestelijke beperking.

Verdere info omtrent geschiedenis, doelstelling, subsidies, activiteiten en contacten kunt u vinden op: www.zwaluwenjeugdactie.nl