Kunstgras en rubbergranulaat

15 februari 2017 20:45

Te midden van de maatschappelijke onrust over het genoemde onderwerp, wordt er aan verenigingen gevraagd om een standpunt in te nemen.
Een landelijke stortvloed aan meningen zijn te zien op de sociale media en schreeuwen om een reactie.
Met deze gevoelige materie op de velden, is het feitelijk onmogelijk om met een standpunt te komen die alle partijen tevreden stemt.
Zodoende hierbij een poging om de huidige beschikbare informatie te filteren.

In menig huiskamer en voetbalkantine wordt er tegenwoordig gesproken over de verstrekkende gevolgen die een kleine zwarte korrel op zijn geweten heeft.
Absoluut invoelbaar wanneer je de potentiele pathologische karaktertrekken van het rubberen kwaad te horen krijgt.
Nu heeft dit schrijven zeker niet de intentie om de publieke opinie te (ver)vormen, want het op waarde inschatten het rubbergranulaat moeten we overlaten aan de partijen die belast zijn met dit onderzoek.
Wel is het een poging om een objectieve schets te maken van het gespreksonderwerp.

De maatschappelijke onrust is goed voor te stellen, want wie wil er nu geen veilige/gezonde leef- en recreeromgeving voor onze sportende kinderen.
De weergave en wijze van berichtgeving komt onvolledig over, waardoor publieke opinie mede bepaald lijkt te worden door de snelle koppen en halve waarheden.
Nergens wordt er in de media informatie uit reeds beschikbare wetenschappelijke artikelen gepubliceerd en begrijpelijk vertaald zodat consument zijn eigen conclusie kan/mag trekken.
Die publicaties zijn openbaar en zijn een database van universitair niveau.

De tot op heden onderzochte kunstgrasvelden testen inderdaad positief op PAK's.
Deze Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen zijn feitelijk de bron van alle kwaad en worden terecht kankerverwekkende eigenschappen toegedicht.
Over het algemeen stopt de informatie voorziening van media na het benoemen van deze feiten, echter het verhaal gaat verder dan dit.
Nergens in de huidige beschikbare artikelen worden vragen beantwoord die recht doen aan het volledige plaatje.
Lang niet ieder type kunstgrasveld is bezaaid met het schadelijke type rubbergranulaat, maar door huidige berichtgeving wordt er wel op deze wijze naar sportverenigingen gekeken.
Welke typen kunstgrasvelden zijn er, welke typen infill worden er toegepast, wat zegt wet en regelgeving, waarom zeggen die dat, waar komt men PAK’s nog meer tegen, in welke risicocontouren moet men denken…

Het vraagt een behoorlijke zoektocht om de bovenstaande vraagstelling beantwoord te krijgen.
Het laatste wat dit schrijven wil is de indruk wekken dat men de ogen sluiten voor potentiële gezondheidsrisico’s.
Zoekend naar gestaafde feiten hoeft men niet lang bezig te zijn.
Binnen mum van tijd is er een zee van informatie die schreeuwt om gefilterd te worden.
Te beginnen bij de normering van deze Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen.

De Europese Unie hanteert in kunstgras een PAK normering van 1000mg per kg aan korrels.

Nederland heeft die norm nog scherper gesteld naar max 75 mg/kg.
De geteste velden laten tot nu toe waarden binnen deze ‘Nederlandse’ marges zien.
Tevens is het moeilijk om een zuivere waarde aan de uitslag toe te kennen.
Geteste velden liggen regelmatig in de buurt van autowegen, waarbij fijnstof de data kan beïnvloeden.
Wereldwijd is er een discussie gaande om de normering voor rubbergranulaat scherper te stellen naar het niveau van consumenten producten als speelgoed.
Het zal u niet verbazen dat te midden van de huidige maatschappelijke onrust, deze discussie nog niet is afgerond.

In ons huidig leefklimaat is het bijna onmogelijk om niet met PAK’s of andere kwalijke stoffen in aanraking te komen.
Een opinie vanuit welk gezichtsveld dan ook, kan weer een ander vraagstuk oproepen.
Verhalen over frituren, barbecueën of zonlicht zullen niet bijdragen aan het verkrijgen van een zuiver getoetst beeld.
Dit toetsen gebeurd wereldwijd al vele jaren, zo ook in Nederland.
Tot op heden levert de beschikbare data geen aanleiding op om de huidige richtlijnen aan te passen.

Met deze informatie neemt de vereniging het standpunt in dat het zich schaart achter de verklaring van KNVB/RIVM.
Deze partijen voelen zich samen met betrokken overheid meer dan verantwoordelijk voor de veiligheid van onze sportende leden.
Ook in ons aan te leggen kunstgrasveld staat de keuze voor veiligheid voorop.
Met deze inname blijft het voor de trainer lastig werken.
Iedere ouder vertaald de feiten uit de media naar eigen inzicht en zal op basis van gevoel zijn keuze maken.
Voor deze keuze is ten allen tijde respect op te brengen, welke richting deze keuze ook neemt.