Ontwikkelingen rondom incident 2 mei j.l.

13 juli 2015 20:00

Het is bijna onmogelijk om samenvattend het incident van 2 mei en de gevolgen hiervan voor vv Pernis weer te geven.
Een onenigheid na een kampioensfeest, wat resulteerde in een handgemeen welke door de lokale overheid als massaal is benoemd.

De politie was resoluut in zijn conclusie nadat het alle informatie had verzameld. Vrij vertaald luidde het oordeel dat door overmatig alcohol in combinatie met drugsgebruik, de vlam in de pan was geslagen.
De ‘deelnemers’ aan het incident worden gezien als bezoekers van onze kantine en de vereniging wordt zodoende verantwoordelijk gehouden op basis van de Drank- en Horecawet vergunning.

Op basis van de genoemde feiten heeft onze club uiteindelijk (in eerste instantie werd een zwaardere sanctie opgelegd) een bestuurlijke waarschuwing gekregen.
De inhoud is redelijk technisch qua termen, maar in begrijpelijk Nederlands komt het op het volgende neer… Het incident werd dermate ernstig aangemerkt dat de club een rode kaart kreeg en er een slot op het hek moest.
Het is te danken aan de goede contacten tussen wijkagent (die is voor de vereniging in de bres gesprongen) en bestuur dat deze beslissing uiteindelijk toch is omgezet naar een gele kaart.

Maar wel een waarschuwing met het nodige huiswerk. De opdracht betreft onder andere absolute handhaving van de betrokken/geldende richtlijnen.
Concreet betekent dit het volgende:

• Een absoluut verbod om alcohol ergens anders te nuttigen dan in de kantine (en het officiële terras), dus ook niet in de kleedkamers en bij de uitgang en of rookruimte;
  • Handhaving schenktijden;
  • De plicht om personen drank te weigeren op grond van Drank- en Horecawet;
  • Een absoluut verbod ter zake van het gebruik van (soft)drugs.

In de gesprekken met de politie worden de namen van 2 voetballende leden genoemd.
Op basis van de gegevens heeft het bestuur gezamenlijk met de Normen & Waarden commissie en deze leden gesproken.
Een volgend onderdeel betrof de verwachting tot sanctionering. De richtlijnen van de KNVB zijn hierin bepalend geweest en hebben in 1 situatie geleidt tot een berisping en in de andere tot een schorsing van 3 wedstrijden.
In het ‘informele’ circuit zijn andere betrokken leden aangesproken op hun gedrag en is de mogelijke schade die dit de club had kunnen berokkenen met ze besproken.

Nu staat dit mooi op papier of op een website, maar de vertaling naar de praktijk blijft een bijzonder lastige.
Hierin doet het bestuur een beroep op het gezonde boerenverstand van iedere bezoeker en ieder lid van de vereniging.
Want hoe zou de toekomst van de club er uit kunnen zien wanneer we aan bovenstaande een positieve draai weten te geven.
Het incident van 2 mei zouden we moeten zien als een kantelpunt in de prille geschiedenis van onze vereniging.
Vanuit commercieël oogpunt ligt het voor de hand dat een sponsor liever betrokken wordt bij een florerende vereniging.
Incidenten zoals die van 2 mei zijn funest voor de uitstraling en verstevigen de onderhandelingspositie over eventueel sponsorschap zeker niet.

Onze boodschap richting politiek en lokale overheid zal voornamelijk zijn dat vv Pernis een club is die niet wegloopt voor zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Op het gebied van alcohol handhaven we richtlijnen, is er een duidelijk beleid en worden maatregelen getroffen bij overmatig drankgebruik.
Verder lijkt het overbodig om te vermelden dat (soft)drugs eveneens niet thuis hoort op een vereniging die een gezonde, sportieve basis wil zijn voor zijn jeugdige leden, bezoekers en sponsors.

Maatregelen die richting geven aan het geheel is het verplaatsen van het rookgedeelte. Roken bij de hoofdingang was tot op heden normaal zodat onze jeugdige leden en bezoekers zich door een rookgordijn naar de deur moeten begeven.
Zodoende is er de hoop dat ook hierin het boerenverstand zegeviert en een ieder zijn eigen verantwoordelijkheid in neemt.
Ook doet de club een beroep op de aanvoerders van ieder elftal of zij binnen het team op dit onderdeel hun leiderschapskwaliteiten willen laten gelden.

Wanneer wij in de praktijk met elkaar er in slagen om goed voorbeeldgedrag te promotenen aantoonbaar goede stappen zetten, dan zal dit positieve consequenties hebben voor de vereniging.
Een club die op gebied van alcohol, drugs, beweging en gezonde voeding zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid weet te nemen, zet zich nadrukkelijk op de kaart bij de politiek en een ieder ander die de club een warm hart toedraagt.
En juist al deze mensen en partijen hebben we hard nodig om onze wensen, dromen en voortbestaan te realiseren.
Help de vereniging en zo ook jezelf door mee te denken en onze verantwoordelijkheden onder ogen te zien.

Zonder dat zaken veel geld hoeven te kosten zijn er middelen te bedenken die grote gevolgen voor onze uitstraling kunnen hebben.
De commerciële commissie is druk doende om fondsen te werven die ons hierin verder kunnen helpen.
Mooi bedrukte sponsorborden en een fraai nieuw terras zullen de eerste zichtbare stappen zijn.
Op deze manier hebben we elkaar hard nodig om de club uit te bouwen tot een solide basis voor hopelijk een mooie sportieve toekomst.

De vereniging ben jij en samen zijn we de vereniging!

Het bestuur van vv Pernis