Veteranen vlak voor de Kerst.

24 december 2014 10:00

Tegenstander deze zaterdag 20 december is GGK. Die hadden we dus precies 14 dagen geleden uit met 10-0 verslagen. Enerzijds zouden we ons dus kunnen verheugen op weer een makkelijke overwinning maar anderzijds loert het gevaar van overschatting en zou de tegenstander ongetwijfeld beter voor de dag willen komen.

Bijna Kerst en nog steed wil het niet winteren. Vrijdag’s wel veel wind en regen maar net als vorige week werd het op tijd droog en kon er gevoetbald worden.

Genoeg spelers weer met 15 man, scheids Hans Smit en we mochten zowaar op het hoofdveld aantreden. Ja, de jongens van het zesde zullen vast jaloers zijn geweest. Een aantal trouwe toeschouwers was wel blij met het hoofdveld want zo konden ze lekker beschut tegen de harde wind vanuit de dug-out of de tribune de wedstrijd volgen.

Eerst helft wind tegen. We begonnen goed met de tegenstander onder druk te zetten en er kwamen al gauw wat mogelijkheden om de score te openen. Jammer genoeg waren we wat te gehaast en slordig met de afwerking. Iets meer oog voor elkaar en we hadden er zeker 1 of 2 kunnen maken.

Nu duurde het lang voordat we daadwerkelijk op 1-0 kwamen. Een rommelige situatie in het strafschopgebied van GGK resulteerde in een slecht weggewerkte paniekerige hoge bal die midden voor en een paar meter van het doel naar beneden kwam. André stond al op de juiste plek en wachtte geduldig op de dalende bal. De keeper was in de buurt, ook niet klein en kwam richting André, die staand de bal over de te laat reagerende keeper in het doel kopte. Het eerste schaap was over de dam. Maar in plaats van meer schapen, in de vorm van doelpunten voor ons, kregen we het deksel op de neus. Inderdaad, wat spreekwoorden en gezegdes komen aardig van pas op z’n tijd.

De spits van GGK kwam op links goed door, gehinderd door een verdediger van ons, Dick besloot uit te komen om de hoek te verkleinen maar werd verrast door het snelle tikie van de tegenstander in de verre hoek: 1-1. Domper en we konden weer van vooraf aan beginnen. We kregen nog wat kansen o.a. met een voorzet  van Willem die op de last belandde in plaats van op het hoofd van André, die alweer klaar stond om in te koppen, maar daar bleef het bij tot aan de rust.

Na de rust, met de harde wind mee moesten we het karwei alsnog af kunnen maken, maar al snel na rust scoorde GGK op vrijwel identieke wijze als voor rust. Weer een domper. De druk op GGK  werd hoger en het duurde niet lang voordat de gelijkmaker viel. Een vrij trap op zo’n 20 meter recht voor het het doel. Arjan achter de bal. Na de schitterende vrije trap van vorige week van Arjan, wat in het vorige verslag uitvoerig werd beschreven, waren deze keer de verwachtingen weer hooggespannen. De bal werd genomen en lichte teleurstelling volgde toch wel een beetje. Oké, het was een doelpunt maar de bal zat èn niet in de kruising en ook niet dicht bij de paal. Maar inderdaad, hij zat wel, een belangrijk doelpunt op het juiste moment.

De druk op de GGK verdediging werd nog hoger. Diverse cornerballen van ons zorgden voor gevaar. Eén van die cornerballen, nu van links door Arjan draaide gevaarlijk in, de keeper stompte de bal uit het doel, het leek erop dat de bal de doellijn was gepasseerd maar er werd doorgespeeld. De bal bleef wat hangen voor het doel en onder zware druk van ondergetekende schoot een verdediger de bal hoog in het dak van het doel: 3-2. Blijdschap en o.g.werd door iedereen gefeliciteerd met dit doelpunt en dan moet je toch eerlijk blijven en zeggen dat het een e.d.tje was. Ach joh, we zetten hem gewoon op jouw naam joh. Leuk om te horen maar nee, dan wordt de waarheid geweld aan gedaan en als dat uitkomt wordt je geloofwaardigheid als verslaggever ook dubieus.

En dan toch zie je opeens je naam op de topscoorderslijst staan! .Hoe kan dat? Klopt die lijst dan wel? Heeft  Ron Sekeris echt wel 16 doelpunten gemaakt of zitten daar ook e.d.tjes bij van de tegenstander? Kijk, Willem Ooft heeft er echt wel 12 gemaakt, want die hebben we zelf gezien toch? Maar klopt de rest van de lijst? Aan Jacco Wemelsfelder ligt het niet want die is goudeerlijk, dus hebben de boodschappers het gedaan. Dit moet nader worden onderzocht. Het beste is om hier een commissie voor in het leven te roepen, want het gaat te ver om het bestuur hier mee te belasten. We houden u op de hoogte.

Terug naar de wedstrijd, want die bleef spannend. We stonden nu voor en probeerden het snel af te maken. GGK kwam met 10 man te staan en kwam er nauwelijks meer uit. De bevrijdende 4-2 viel korte tijd later. Weer een e.d.tje van de tegenstander na een snelle aanval die eindigde bij Willem, die de bal voor gaf, waarop een verdediger wat ongelukkig de bal precies in het uiterste hoekje tikte. Er was nog even te spelen dus leek het mogelijk de score wat op te krikken. GGK dacht daar anders over en zette zelfs nog even aan. Een hoge bal in onze verdediging leek door Ton makkelijk te kunnen weggekopt. Een tactisch duwtje van een GGK-er volgde waarop Ton de bal miste, een schot en via de handen van Dick verdween de bal in  het doel 4-3.

Werd het toch weer spannend zo tegen het einde. Er volgde nog een hoge bal richting Dick. Met de verraderlijke wind was haast elke bal voor de keepers lastig en Dick maakte het nog even spannend door de bal niet direct klemvast te pakken maar hij bleek alles onder controle te hebben. Kort daarop floot de goed leidende scheids af.

Een weer onnodig moeizame overwinning maar wel 3 punten, dus zijn  we zomaar na 10 wedstrijden Herbst Meister! Twee andere ploegen, VOB en Hermandad hebben evenveel verliespunten maar  die moeten hun achterstallige wedstrijden nog wel weten te winnen.

Een mooi resultaat en we hopen dat in 2015 een  fraai vervolg te kunnen geven.

Voor nu, iedereen fijne feestdagen gewenst en een goed nieuwjaar.

Wim