Cookie beleid vvpernis

De website van vvpernis is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Verslag: Algemene Ledenvergadering 26 november 2014

Verslag: Algemene Ledenvergadering 26 november 2014

4 december 2014 9:45


Hierbij een verslag van de jaarlijkse ALV. Let wel dit zijn geen notulen, die kunt u

ongetwijfeld bij de volgende ALV vernemen.

Hierbij een verslag  van de jaarlijkse ALV. Let wel dit zijn geen notulen, die kunt u ongetwijfeld bij de volgende ALV vernemen.

Klokslag 8 uur opende voozitter Jacco vd Kamp de vergadering met de mededeling tempo te willen maken gezien de volle agenda, gevolgd door de minuut stilte voor de het afgelopen jaar overleden leden. Ook voor de ernstig zieke leden in de club werd aandacht gevraagd.

Het tempo werd gelijk al uit de vergadering gehaald door de geluidsstoring van de gebruikte microfoon. Harder , zachter, het hielp niet veel, maar goed, doorgaan maar.

Nico de Man mocht de toestand van de Jeugdafdeling bespreken. Ziet er best gezond uit met 90 junioren en 120 pupillen. Jammer dat er geen elftal in de B afdeling  speelt. Er wordt veel voor de jeugd gedaan. Een hoofdtrainer, trainers voor de onder- en bouwenbouw, keepertrainers. Dit seizoen zijn de teams gemiddeld wat hoger ingedeeld. Of dat blijvend is zal over een paar jaar pas echt gemeten kunnen worden. Trainers kunnen cursussen en clinics volgen om nog beter training te kunnen geven aan de jeugd waar, naast het voetbal, de focus op prestaties ligt maar ook op sociale verantwoordelijkheid, teamgeest en ontwikkeling.

 

Het volgende bestuurslid mocht verslag van zijn terrein doen. Microfoon gebruiken? De storing leek immers verholpen. Dat we het al enige tijd prima zonder microfoon deden was een aantal mensen blijkbaar even ontgaan.

Marcel Kommerkamp van Technische Zaken nam het woord en vertelde dat de technische staf van de selectie op peil is. Twee trainers voor het 1e   en ook 2 trainers voor het 2e. En ook nog een keeperstrainer. De resultaten vallen deels tegen. Het 2e is kampioen geworden, hoera, maar het 1e presteert niet goed. Eén van de doelstellingen is handhaving maar die doelstelling zou weleens niet gehaald kunnen worden. De trainingsopkomst en de sfeer zijn gelukkig wel goed. Een andere doelstelling is dat de selectie “binnen de club moet staan”. Een doelstelling waarvan het behalen misschien wel staat of valt met de prestaties. Het weggaan van veel selectie spelers en het noodgedwongen buiten de club zoeken naar vervangers doet ook geen goed, zij het dat als dat laatste niet was gelukt, het heel moeilijk was geworden om het 1e en 2e goed te kunnen bemannen.

Doorstromen van de jeugd naar de selectie is belangrijk, Zorgen zijn er wel om het weggaan van talenten die door andere clubs worden gevraagd, daarbij is het voor de  jeugd ook lastig om in lagere elftallen te komen daar dit vaak “gesloten” vriendenteams zijn.

De uitdaging nu is om het verloop terug te dringen, door jeugdspelers te binden en wellicht dat een betere verdeling van het beschikbare budget kan helpen. Even deze laatste zin teruggelezen en over nagedacht. Wat meer geld voor onze eigen jeugd en wat minder voor spelers van buitenaf. Klinkt revolutionair.

 

Na Marcel kwam Hans Euwema aan bod. Hans had als hoofdtaak het zoeken en stimuleren van vrijwilligers voor allerlei taken. Hij begon met te melden dat er niet veel nieuws was. Het tekort aan vrijwilligers is er en wordt groter. Respons op oproepen via de wedsite of middels  persoonlijke benaderingen is teleurstellend. Hier is echt een nieuw beleid voor nodig. Hans heeft voor zichzelf geconcludeerd dat hij niet meer de juiste persoon daarvoor is,.mede ook door tijd tekort,  en zal zich terugtrekken uit het bestuur. Wel zal hij blijven fluiten en indien nodig op andere terreinen helpen.

 

Martien Snikkers deed daarna verslag over allerlei ander zaken zoals de kantine, roemde mensen als Jacco Wemelsfelder en Hans Keemink zonder de anderen tekort te willen doen. Bar- en keukenbezetting is een probleem. Met name de keuken is al een paar keer op zaterdagdagen niet open geweest. Kost de club dus geld.

Verder zijn er diverse commissies actief, bijvoorbeeld voor het verdelen van de sportkleding, het organiseren van activiteiten zoals Sinterklaas, Dagreisje, Nieuwjaarsreceptie, Ladies day, enz.

Trouwens, nu we het toch over Ladies hebben. De opkomst bij deze ledenvergadering was goed en opvallend was de aanwezigheid van veel speelsters en begeleiding van ons damesteam. Daar komen we straks nog op terug.

Martien noemde ook nog de commissie die zich bezig houdt met communicatie en presentatie, denk aan de huisstijl drukwerk etc. Helaas zijn op dit terrein door omstandigheden niet veel activiteiten ontplooid. Maar alles bij elkaar zijn  er du genoeg terreinen waarop velen zich actief bezig kunnen houden.

 

Bastiaan Ketting bracht kort verslag uit over de Accommodatie. Hij  bedankt de werkploeg en zei trots op de mannen te zijn. Enig vrouwelijk geroezemoes klonk in de zaal. Ja, ook trots op de vrouwen, corrigeerde Bas zich snel. Goede ploeg. Wc’s, kleedkamers, kantine enz schoonmaken, veel werk wat heel trouw wordt gedaan.

Daarnaast is onlangs de gasleiding vervangen, is de entree aangepast en is men bezig met een nieuw hek rond veld 2.

Wel constateerde hij enige bestuursmoeiheid wat  de oorzaak zou zijn van het niet opschieten met de bouw van nieuwe kleedkamers. Ook wat betreft het plaatsen van lichtmasten op het 2e veld schiet nog niet echt op. Vergunningen moeten nog worden geregeld.

 

Hierop gaf Anne Willem Rowaan wat toelichting op de diverse zaken.

Tekeningen voor de aanbouw van 6 extra kleedkamers liggen klaar, werden ook op het scherm getoond maar  moeten nog naar de aannemers voor offertes. Hij vraagt handige leden binnen de club om zich aan te melden om te helpen met de bouw. Ook zal er nog moeten worden gezocht naar geld, oftewel er moet iets aan fundraising worden gedaan.

Vanuit de zaal kwam de vraag waar de prioriteit ligt. Volgens A.W. bij de kleedkamers. Lichtmasten kosten wat minder en kunnen ook wat makkelijker worden gerealiseerd.

Waarom dan niet gelijk de kabels voor lichtmasten in de grond bij het 2e veld terwijl er toch gegraven werd ivm de gasleiding? Zo klonk het kritisch vanuit de zaal. Zo makkelijk is het echter niet.

Een andere kritische vraag betrof de overdracht van de accommodatie aan de vv Pernis. Dit blijkt  een teer punt daar de overdracht, haast 2 jaar na de de overgang van de Madroel naar ons huidige Sportpark, nog steeds niet juridisch is geregeld, waardoor het heel lastig is om geplande aanpassingen, zoals aanbouw kleedkamers, uit te mogen voeren.

Dit heikele onderwerp werd open besproken in de vergadering maar het gaat wat te ver dit op deze plaats uitgebreid  te beschrijven. Het is wel bijzonder jammer dat 3 jaar  na de fusie dit soort zaken nog spelen. Hopelijk kan er snel een oplossing worden gevonden.

De discussies over dit onderwerp, waar  veel mensen al bij betrokken zijn geweest, werd min of meer afgesloten toen een ander punt vanuit de zaal werd aangeslingerd: de lichtmasten voor op het 2e veld.

Nu werd ook duidelijk waarom er “relatief “ veel dames aanwezig waren. Als groep uitten zij hun ongenoegen over het feit dat ze noodgedwongen regelmatig op de Madroel moeten trainen, daar waar geen enkele voorziening is, geen wc, geen spiegel (grapje dames), geen binding met de rest van de club, geen beschutting, het kunstgrasveld waar nauwelijks iets aan gedaan wordt... kortom, prioriteit nr één: Lichtmasten graag en aub snel. Harstochtelijk werd hier een pleidooi voor gehouden waarbij de dames elkaar afwisselden.

A.W. erkende wel dat het een probleem is, probeerde er eerst nog makkelijk vanaf te komen door te zeggen dat het probleem in de lente opgelost zou zijn (zomertijd) maar kwam hier niet mee weg en moest beloven dat het (nieuwe) bestuur hard aan de slag zal gaan met het onderwerp lichtmasten. Ook zal er dringend gekeken worden of er toch wat ruimte gecreëerd kon worden voor de training op de velden  van ons sportpark Pernis.

 

Voor de pauze vertelde Martien, bij afwezigheid van Aldo Meertens,  nog kort iets over “Commerciële zaken”. Geen goed nieuws want de sponsorinkomsten lopen flink terug en er wordt dringend gezocht naar commissieleden om deze zaak nieuw leven in te blazen.

 

Na de pauze was het de beurt aan  onze Penningmeester Jan Pieter Koster. Voordat hij aan het verslag begon bedankte hij eerst Piet van Aalst voor al zijn werk als boekhouder. Piet stopt helaas, maar gelukkig is Johan Molendijk bereid gevonden om dit werk over te nemen.

Het verslag van Pieter, op het scherm begeleid door nauwelijks te lezen cijfers, was zeer uitgebreid en helder.

Ook hierover in dit verslag geen details, niet omdat het gevoelige info zou zijn, maar dan zou dit verslag pas na de Kerst komen, terwijl Martien Snikkers al een emailtje heeft gestuurd of er al een verslagje in aantocht is.

Dus om kort te gaan:

De resultaten rekening geeft over het afgelopen jaar een klein positief saldo te zien, terwijl er ook nog een aardig bedrag gereserveerd kon worden voor het onderhoud.

Een waarschuwing voor de komende jaren is op zijn plaats. Teruglopende sponsorinkomsten en nauwelijks meer los te krijgen subsidies van de gemeente Rotterdam baren zorgen. Met name het ontbreken van een hoofdsponsor wordt gevoeld, maar ook zijn er minder borden aan de man gebracht enz.

Personeelskosten, denk aan trainers vooral, moeten echt omlaag. Dat kan pas volgend seizoen als lopende contracten worden beëindigd. Verder is het vervelend dat er leden zijn die hun contributie niet op tijd betalen of niet in de gaten hebben dat  hun automatische inhouding is gestorneerd.  Aanmanen kost onnodig veel tijd en energie.

Voor het nieuwe boekjaar is de begroting nog wel sluitend, op de nullijn, dat wel.

 

Na Jan Pieter kwam de Kascommissie met hun verslag. Ook Robin Punt en Andre van Dijk hadden een uitgebreid verslag paraat. Veel overlappende informatie van hetgeen J.P. als had verteld maar ook nuttige constateringen en wat kritische noten.

Ook zij zien het gevaar van teruglopende inkomsten. Het aantrekken van nieuwe (hoofd) sponsors heeft topprioriteit. Uiteraard ook hier aandacht voor het “eigen verbruik” en de personeelskosten.

De kantineopbrengsten vormen in hun ogen een te hoog percentage van de totale inkomsten. Dat betekent niet dat de kantine inkomsten omlaag moeten door minder bier te verkopen, opgelucht werd er ademgehaald door die en gene, of dat de prijzen omlaag moeten, dat  was dan weer jammer,  maar wel dat de andere vormen van inkomsten omhoog moeten.

Het nog niet geregeld zijn van de overdracht van de accommodatie wordt door de Kascomissie als een financiëel risico ervaren en ook zij zouden dat graag heel snel opgelost zien.

Ook stelden zij dat het Bestuur niet pro-actief was geweest t.a.v. de Kascommissie. Pas korte tijd voor de datum van de vergadering was er gelegenheid om de boeken in te zien. Voor het het huidige boekjaar wil de Kascommissie dan ook al in februari tussentijds de boeken in kunnen zien.

Er kwamen hierop nog wat vragen uit de zaal o.a. waarom de borden van sponsors, die toch niet meer betalen, niet weggehaald werden. Goeie vraag. Dit zal worden bekeken.door het bestuur.

Tot slot werd de zaal gevraagd of er nog iemand als 3e lid tot de Kascommissie wilde toetreden. Sjaak Olierook wilde wel maar zei daarbij  niet veel van cijfers af te weten. Dat weten we, want bij Sjaak als scheids is 2x 45 minuten eerder 80 dan 90. Maar dat gebrek aan kennis bleek voor niemand een  probleem te zijn. De verwachting is dat Sjaak snel wordt bijgeschoold.  

En oh, ja, de vergadering werd nog gevraagd de Penningmeester décharge verlenen. Dat gebeurde.

 

Maar we waren er nog niet. Er moesten volgens de agenda eerst nog bestuursleden aftreden en nieuwe toetreden.

Voorzitter Jacco vd Kamp trad af ivm gewijzigde werkomstandigheden, zo ook Marcel Kommerkamp. Anne Willem Rowaan, Hans Euwema en ook Aldo Meertens zijn ook gestopt. Alle aanwezige aftredende bestuursleden kregen, naast een waarderend dankwoord van Martien Snikkers ook  een feestelijk oranje boeketje mee wat zorvuldig in een even fraai blauw emmertje was bewaard.

Als nieuwe bestuursleden zijn toegetreden Niek Damen als Secretaris, Leo Meijboom voor Vrijwilligerszaken  en Johan Molendijk. Alles opgeteld en afgetrokken houden we 7 bestuursleden over i.p.v. 9, waaronder een aantal functies nog moeten worden verdeeld. Wie wordt er voorzitter? Met opzet is er niet gezocht naar meer bestuursleden daar de bedoeling is dat er meer mensen zullen worden gezocht om in allerlei commissie deel te nemen. De functie Commerciël Zaken vervalt bijvoorbeeld en zal door een commissie worden vervangen. Wel een vreemde situatie dat er (nog) geen voorzitter is, daar er toch ook iemand naar buiten toe een aanspreekpunt moet zijn.

Overigens hebben we deze week al in de krant kunnen lezen dat Martien Snikkers waarschijnlijk als voorzitter ad-interim zal fungeren.

Dat heb je als het maken van een verslag wat tijd kost, dan worden er vanzelf wat vragen beantwoord.

 

Resteerde nog de rondvraag.

De vragen gingen over:

 

Vertrekkende jeugdspelers die na uitleg niet vertrokken bleken maar naar de senioren waren overgeheveld.

 

De statuten die niet op de site zouden staan, wat wel het geval zou zijn, maar waar dan?

 

De rolverdeling van het bestuur; die wordt later gecommuniceerd.

 

Geen echte rondvraag, maar meer een vraag voor aandacht voor Team21 die komend jaar de Mont Ventoux met de fiets gaan bedwingen voor het goede doel: Stichting tour du ALS.

Van harte aanbevolen.

 

En tot slot , om 22.30 uur, nog de toezegging van het bestuur dat het geluid volgend jaar zeker wordt aangepakt! Staat genoteerd.

 

 

Wim Keemink

 

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!