Vijfde Colonne uit het gelid, 4-1 nederlaag:

14 oktober 2014 11:15

Zaterdag 11-10-2014, de 2e uitwedstrijd van Pernis 5, beter bekend(en berucht) als de 5e Colonne. Een uitwedstrijd bij Excelsior Maassluis aan de Lavendelstraat, U weet wel bij die enorme sporthal die er naast huist.

Een prachtig hoofdveld met vele reclameborden was het eerste zicht toen we het complex betraden.Een bestuurskamer waar je U tegen zegt, waar je moet tekenen voor je de kleedkamersleutel meekrijgt. Maar ja als je dan die kleedkamer binnentreedt dan lijkt het net of je terug gaat in de tijd, een ruimte die niet is geschikt is voor een voetbalelftal, zelfs niet als je in de 6e klasse speelt zoals ons.

Een flauw lichtje op het plafond , schimmel in de doucheruimte en die ruimte moesten we ook nog delen met een jeugdteam die hun onderbroeken ook maar gelijk meewastte. Oww ja we moesten voetballen , tegen Excelsior M 5, een redelijk elftal die qua leeftijden iets meer  in onze richting kwam.vandaag twaalf man op het formulier omdat Dave van Z te P, te veel last van een blessure.En omdat Richard niet op tijd was moest uw reporter in de basis beginnen.In een nat Maassluis traden we aan op een iets te hoog gegroeid grasveld, maar geen gezeur, kick off wedstrijd iets rond 13.00 uur.

We hadden al gauw door dat  sommige jongens wel wat hoger hadden gevoetbald dan de 6e klasse.We begonnen aardig, met wat kleine kansjes, maar het net werd nog niet gebold.Ook de gastheren hadden in het begin hun vizier nog niet op scherp. Toch was het Pernis die de score opende, een prima bal van links kwam op  het hoofd van Mark Jumelet die het leer met een ferme kopstoot de verder uitstekende keeper het nakijken liet: 0-1. Weer een voorsprong in een uitwedstrijd, het lijkt meer gewoonte te worden dan uitzondering. Een goed begin dus van de Pernisser 11, waar ook in de stromende regen ook de harde kern hun idolen steunde.Excelsior M. ging na hun aftrap na deze goal op zoek naar gaten in de defensie, en af en toe lukte dat ook.Uit zo"n situatie kregen de gastheren ruimte op rechts en vlak na de openingstreffer kon Marius helaas de bal uit zijn net halen, een prima voorzet van rechts dus bereikte de linker buitenspeler, die de bal ook op zijn kruin kreeg en beheerst inkopte: 1-1.Een beetje teleurstelling na de snelle gelijkmaker in onze gelederen was het gevolg.

Even daarvoor had Dennis  de kans gehad om ons op 0-2 te zetten , maar de keeper redde bekwaam.Maassluis werd sterker en kwam meerde malen gevaarlijk bij ons doel, maar Andre en Bart stonden hun mannetje.Toch zou de 2-1 vallen , een goede voorzet nu van links bereikte de nr 16 van Maassluis die ook met een prima kopbal de gehele verdediging van ons te kijk zette:2-1. Al drie doelpunten in korte tijd , waar zou dat naar toe leiden?Een 2-1 achterstand is altijd nog goed te maken, dus nog niks aan t handje.We probeerden met aardig samenspel de gelijkmaker te maken, maar de al eerder genoemde keeper was letterlijk een sta-in-de-weg voor de Colonne. Maassluis was niet geimponeerd door ons spel en ging op zoek naar een verschil van twee doelpunten.

Dat kwam er, een overtreding van Peter binnen de beruchte lijnen werd  door de soms warrig fluitende scheids als penalty beoordeeld, terwijl hij op een aardige afstand stond.Na wat gemor werd de penalty binnengeschoten door dezelfde speler die de 2-1 binnenkopte: 3-1.Pernis gaf zich echter niet gewonnen, aar onder andere Mark had veel pech in de afronding om tot een draagzamere stand te gaan rusten. Na een speech van Bart, waar van Gaal en Hiddink nog van wat zouden kunnen leren gingen we vol moed de tweede helft in. De regen was gestopt en hopende op een positieve 2e helft , maar het was eigenlijk een kopie van de 1e helft, van beide kanten diverse kansen, maar Marius had met goede reddingen een belangrijk aandeel dat het niet vervelender werd voor Pernis. De wedstrijd modderde verder, met heen en weer voetbal, de bal ging er bij de tegenstander niet meer in.Dat de 4-1 ook nog viel vlak voor tijd was de doodssteek voor een moedig spelend Pernis 5. Hopelijk zullen de nu 2 weken zonder voetbal wat geblesseerden op hun retour komen, want zij zijn hard nodig.