Halve finale landelijke beker 28 maart 2014 v.v.Pernis - Os Lusitanos 3-1 (0-1)

30 maart 2014 18:30

Vandaag stond voor de derde keer dit seizoen de titanenstrijd op het programma tussen Pernis en Os Lusitanos. Altijd een garantie voor een spannende wedstrijd, goed voetbal en veel strijd.

Waar de Amsterdammers in de laatste confrontatie nog te kampen hadden met afwezigen en blessures kwamen zij nu wel op volle sterkte naar Schiedam en was het de thuisploeg die met veel pijntjes in het team speelden. Dit stond echter een nieuw spektakelstuk niet in de weg.

De eerste tien minuten waren voor de bezoekers. Rustig combinerend kwamen zij tot aanvallen en Pernis kreeg moeilijk grip, vooral niet op het eigen spel. Petra Verbeek schoot hoog over en een schot van Linda Bos werd tot corner verwerkt door Bianca Troost. Hierna deelde Pernis twee speldenprikjes uit, maar de vlot lopende aanvallen leidde nog niet tot resultaat. In de zevende minuut bekroonde Os Lusitanos hun overwicht met een doelpunt, de geheel vrijstaande Petra Verbeek kon simpel binnen schieten uit een corner van Gilanne Louwaars.

Ook werd het een aantal keer bijna gevaarlijk uit lange ballen van Linda Bos, maar Bianca Troost verdedigde haar doelgebied als een leeuwin en greep keer op keer goed in. In de zestiende minuut lukte dit even niet, maar Gilanne Louwaars kopte naast. Het spel van Pernis werd nu wat rustiger en het vertrouwen groeide. Langzaam aan namen zij de regie over en de druk op de Amsterdammers nam toe. Vlak voor rust raakte Viviënne Knegtmans de paal en schoot Arlette Almeida van grote afstand maar net over.

In de tweede helft zette Pernis de lijn naar boven voort. Toch was het Os wat direct weer twee keer gevaarlijk werd, maar Bianca Troost stond weer haar mannetje. Hierna twee kansen voor Arlette Almeida die met verrassende schoten probeerde Jesca Willemsen te passeren. De goalie kreeg er echter eerst net een knie tegenaan en vervolgens stond haar voet een doelpunt in de weg. Os Lusitanos probeerde het voornamelijk nog met lange ballen, een pass van achteruit op Gilanne Louwaars werd wederom met gevaar voor eigen leven weggestompt door Bianca Troost. Er hing al minuten lang een doelpunt in de lucht voor Pernis en zeven minuten voor tijd was daar dan toch de bevrijdende 1-1. Een bal van Francisca Schols werd door Lenie Mendes Fernandes per ongeluk met de hak verlengd en stuitte wat op over het been van Jesca Willemsen het doel in.

De gasten leken weinig kracht meer te hebben voor een offensief, al schoot Stephanie Valk na een combinatie met Gilanne Louwaars nog wel in het zijnet. Het thuisteam drukte Os nu ver terug en Lenie Mendes Fernandes kreeg twee keer de kans op de 2-1 na goede passes van Suzanne Bakker, maar in het duel met Jesca Willemsen won die laatste beide keren maar net. Ook Dounia El Biyar, rookie van Pernis, had een goede actie in huis. Zij schoot onverwacht zelf, maar zag haar schot gekeerd worden. In de 37e minuut was Arlette Almeida het zat. Eerst een individuele actie langs de linker zijlijn en vervolgens een verwoestende punter in de verre kruising.

De goede gevulde tribune in de Margriethal trilde op haar grondvesten en het publiek ging nog maar eens extra achter hun club staan. Dit gaf de Rotterdamse ploeg een boost, Viviënne Knegtmans zette goed door en kon een schot produceren waar weer alleen een grote teen van Jesca Willemsen tussen zat. Frustratie bij Os leverde een rode kaart op voor Linda Bos na schelden richting arbitrage. Pernis probeerde nu zakelijk de overtal situatie uit te spelen, balbezit te houden en waar er ruimte lag nog wel aan te zetten voor een extra doelpunt. Na rondspelen binnen het hele team wisten Lenie Mendes Fernanades en Viviënne Knegtmans een gaatje te vinden en schoot die laatste beheerst binnen.

Hiermee maakte ze tien seconde voor tijd een einde aan een mooie wedstrijd waar werkelijk alles in zat. Dit is waarom mensen zo van voetbal houden, dit is waarvoor de supporters van Pernis in grote getalen gekomen waren.

De finale op 18 april gaat tussen Pernis en Drachtster Boys en dat beloofd er ook weer een te worden die men niet snel zal vergeten.

Margriethal Schiedam, 120 toeschouwers

Opstellingen

vv Pernis: Bianca Troost, Suzanne Bakker, Francisca Schols, Arlette Almeida, Dounia El Biyar, Viviënne Knegtmans, Lenie Mendes Fernandes

Os Lusitanos: Jesca Willemsen, Linda Bos, Petra Verbeek, Eline Keet, Jaclyn Leiwakabessy, Gilanne Louwaars, Marjan Brouwer, Stephanie Valk