Persbericht: v.v. Pernis werkt met gedragsregels aan Veilig Sportklimaat

23 maart 2014 23:15

Op 22 maart jl. presenteerde v.v Pernis de gedragsregels van de voetbalclub.

Borden langs het veld, in de kantine en in de kleedkamers wijzen leden en bezoekers op het gewenste gedrag. De borden werden, onder toeziend oog van voorzitter Jacco van der Kamp, onthuld door Jari Damen (aanvoerder A1) en Stijn de Boer (jongste lid).

De borden zijn een zichtbare stap in het proces naar een Veilig Sportklimaat. De geplaatste borden maken de regels zichtbaar en, misschien nog wel belangrijker, bespreekbaar. Leden en bezoekende teams kunnen elkaar aanspreken op ongewenst gedrag.

Voorzitter Jacco van der Kamp; "In de sport draait het om het presteren maar de basis ligt in het plezier! Het creëren van een veilig sportklimaat draagt hieraan bij".

v.v Pernis is hiermee één van de voorlopers in de Rotterdamse Aanpak voor een Veilig Sportklimaat. De aanpak kent een aantal maatregelen: algemene omgangsvormen, eenduidige richtlijnen bij wangedrag, een overleg waarin verenigingen kennis en ervaringen delen en het formeren en versterken van de gedragscommissie. Ook onderling contact tussen verenigingen als er iets misgaat wordt gestimuleerd. Eén van de zichtbare veranderingen binnen de Rotterdamse Aanpak is het handen schudden voor en na de wedstrijd door jeugdteams. De KNVB en Rotterdam Sportsupport bieden adviesteams aan om verenigingen te begeleiden bij het omgaan met deze vraagstukken.

De Rotterdamse Aanpak kenmerkt zich vooral door het bundelen van de krachten die aanwezig zijn in de Rotterdamse sportwereld: gemeente Rotterdam, Rotterdam Sportsupport, KNVB, amateurverenigingen, de betaald voetbal organisaties, maar ook partijen als de politie, het Centrum voor Jeugd en Gezin, en iedere andere partij die een rol kan en wil spelen in een Veilig Sportklimaat.

Martien Snikkers
Namens het bestuur v.v. Pernis