7-3-2014 vv Pernis - Drachtster Boys 1-2 (0-0)

10 maart 2014 19:30

Vandaag stond er weer een topper op het programma in de Eredivisie. Met nog maar vier wedstrijden te spelen, kwam vandaag de nummer drie (1 punt achterstand) op bezoek bij koploper Pernis. Drie hele belangrijke punten op weg naar de landstitel waren de inzet.

Na wat oponthoud i.v.m. een vergeten uittenue kon de wedstrijd om 21:24 uur eindelijk van start. Beide ploegen begonnen wat voorzichtig en probeerden af te tasten wat de ander ging doen. De eerste kans was voor de thuisploeg, de bal kwam via Lenie Mendes Fernandes en Viviënne Knegtmans bij Francisca Schols, maar zij mistte wat overtuiging waardoor Teuny Bosma kon redden. Ook Arlette Almeida was dicht bij de openingstreffer, maar haar verrassende schot ging net naast. Hierna een periode waarin Drachtster Boys wat mogelijkheden kreeg, maar echte grote kansen bleven uit. Wel werd het meermaals gevaarlijk als Teuny Bosma met een slingerworp de bal maar net voor collega goalie Bianca Troost wierp, de jonge doelvrouw reageerde echter steeds alert of werd geholpen door captain Suzanne Bakker. Shannon Viet had kunnen scoren, maar ook hier greep Bianca goed in. Nu was het weer de beurt aan Pernis, een snel genomen intrap van Viviënne Knegtmans werd door Lenie Mendes Fernandes slim verlengd, maar het schot wat volgde van Francisca Schols ging net voorlangs. Nog geen minuut later een razendsnelle uitbraak van Lenie Mendes Fernandes die de bal meegaf aan Suzanne Bakker, maar Teuny Bosma kwam goed uit en voorkwam een 1-0 ruststand.

In de eerste helft dus aanvallen over en weer maar de Rotterdammers met de beste kansen. Scherpte in de afronding zou gaan bepalen wie er vandaag met de punten aan de haal zou gaan. Direct vanaf de aftrap een pass op Jessie Prijs die het doel op een haar na mistte en aan beide kanten twee kleine kansen die onschadelijk werden gemaakt door Bianca Troost en Teuny Bosma. Een snelle counter van Viviënne Knegtmans en Lenie Mendes Fernandes leverde ook geen succes op, omdat Lenie net een stap te laat kwam om binnen te tikken. Pernis ging nu met wat meer druk naar voren spelen en dit leverde ook kansen op. Vooral Arlette Almeida was met weergaloze acties een plaag voor Drachten maar doelpunten leverde het nog niet op. Een verraderlijk schot van Suzanne Bakker deed dit bijna wel, maar weer stond daar Teuny Bosma. Hierna Drachten op de counter, maar de bal werd door Jessie Prijs over gekopt. Na weer een verre uitworp van de Drachten keepster kopte Shannon Viet wel raak, maar dit doelpunt werd afgekeurd vanwege duwen. Pernis schakelde nog maar eens een tandje bij en had minuten lang het betere van het spel. Toch kwamen de gasten op 0-1 toen Vera Veelers langs de zijlijn snelde en goed aflegde op Esther van Toledo.

Met nog negen minuten op de klok was het nu alles of niets voor de thuisploeg. Viviënne Knegtmans had vrijwel direct het antwoord kunnen hebben, maar haar schot ging rakelings naast. En ook Arlette Almeida probeerde het nog maar eens een keer, maar haar schot had niet de juiste richting. Vijf minuten voor tijd werd Lenie Mendes Fernandes ingespeeld, zij hield de bal goed vast tot er aansluiting was en legde af op Suzanne Bakker die haar ploeg met een droge knal weer op gelijke hoogte bracht.

Drachten was nu rijp voor de slacht en Pernis zette nogmaals aan. Grote kansen leverde het niet meer op en toen Arlette Almeida balverlies leed op eigen helft konden de gasten hiervan optimaal profiteren. Wederom was het de combinatie Vera Veelers-Esther van Toledo die Drachten de drie punten en de koppositie opleverde (dit omdat Os Lusitanos verrassend gelijk speelde tegen lake valley).

Pernis probeerde het nog met een meevoetballende keepster, maar de Friese dames hielden stand.

Met nog drie speelronden te gaan, is alles nog mogelijk maar als we reëel kijken moeten we stellen dat het onwaarschijnlijk is dat Drachster Boys deze voorsprong van twee punten nog gaat verspelen. Voor Pernis rest alleen hoop en natuurlijk de strijd om de beker.

Margriethal Schiedam, 70 toeschouwers

Opstellingen

vv Pernis: Bianca Troost; Suzanne Bakker; Francisca Schols; Arlette Almeida; Viviënne Knegtmans; Jamie den Brinker; Lenie Mendes Fernandes

Drachtster Boys: Teuny Bosma; Janneke Vellema; Lutske de Vries; Marleen Reenders; Shannon Viet; Esther van Toledo; Vera Veelers; Lotte Donath; Sylvia van der Geest; Jessie Prijs