24-1-2013 vv Pernis - FSG 3-1 (0-1)

27 januari 2014 18:45

Twee teams die elkaar al jaren kennen, al uit de tijd dat de Eredivisie nog niet bestond en de gasten uit Limburg het Roerdalen toernooi organiseerden. Een wedstrijd die traditioneel spanning oplevert en ook vandaag kon het alle kanten op.

FSG nam brutaal de touwtjes in handen, drong Pernis terug op eigen helft en liet zelfs keepster Marielle Janssen veelvuldig deelnemen aan het veldspel. Kansen waren er aan beide kanten, maar de thuisploeg kwam enkele keren net een stap te laat om goed af te werken of Marielle Janssen lag in de weg. Ook FSG nam het doel van Bianca Troost een aantal keer onder vuur, maar de jonge goalie stond weer haar mannetje. Met name schoten vanuit de tweede lijn van Shirley Kocacinar bezorgden Bianca veel werk. Wel moest zij capituleren toen FSG snel uitbrak via Jiska Theunissen en Chayenne Corstjens en die laatste de bal het doel in schoof; 0-1.

Dit tegendoelpunt leek de Rotterdamse ploeg wat wakker te schudden, maar in het restant van de eerste helft bleef het spel wat rommelig en ontbrak er scherpte in de afronding.

Na rust kwam Pernis wat scherper de kleedkamer uit en ontspon zich een spannende strijd. FSG had handen en voeten nodig om de behendige tegenstanders te stuiten en de overtredingen stapelden zich op. Nu was het wachten op de gelijkmaker en moest het team van Sharon van Zadelhoff geduld houden. In de 31e minuut brak Arlette Almeida de ban voor Pernis door goed naar haar linkerbeen te kappen en met een droge knal de stand gelijk te trekken.

In de fase die volgde golfde het spel op en neer, eerst een kans voor Jiska Theunissen namens FSG, toen Pernis speelster Jamie van Gool-den Brinker die met links op Marielle Janssen schoot en Shirley Kocacinar die zomaar van achteruit mee op mocht komen, maar naast schoot. In de 34e minuut even wat commotie toen FSG hands maakte (directe vrije trap), maar dit niet beoordeeld werd als zesde directe overtreding. De toegekende vrije trap werd niet goed genomen, maar in de aanval die volgde een 1-2 tussen Lenie Mendes Fernandes en Arlette Almeida die hard gestuit werd door Marielle Janssen. De scheidsrechter wees resoluut voor een penalty die na wat oponthoud door protest van FSG koelbloedig door Suzanne Bakker werd binnen geknald.

Nu was het voor Pernis zaak de koppies erbij te houden en de wedstrijd zonder kleerscheuren uit te spelen. Het werd nog bijna 2-2 toen FSG razendsnel uitbrak, maar Jamie van Gool-den Brinker goed verdedigend werk leverde en de bal nog net van de lijn weg kon werken. Ook kreeg Jiska Theunissen nog een kans, maar zij schoot ver naast. Vier minuten voor tijd een prachtige combinatie: Lenie Mendes Fernandes draaide weg bij een tegenspeler, speelde Arlette Almeida in op rechts en kreeg de bal direct weer terug. Zonder twijfel schoot zij de bal via keepster Marielle Janssen tegen de touwen.

Wedstrijd gespeeld en drie punten in huis gehouden. De laatste paar minuten waren er aan beide kanten wat kleine mogelijkheden, maar grote kansen bleven uit. Een zwaarbevochten, maar dik verdiende overwinning voor de Rotterdamse dames.

Opstellingen
vv Pernis: Bianca Troost, Suzanne Bakker, Francisca Schols, Arlette Almeida, Viviënne Knegtmans, Jamie van Gool-den Brinker, Lenie Mendes Fernandes

FSG: Marielle Janssen, Rian Geelen, Chayenne Corstjens, Maisam Wehbe, Sitha Caessens, Jiska Theunissen, Shirley Kocacinar

Geel: Marielle Janssen (FSG), Lenie Mendes Fernandes (Pernis)