Bertus de Man overleden

2 april 2021 22:45

Ons bereikte het droevige bericht dat Bertus de Man op 83 jarige leeftijd is overleden

Bertus heeft tot zijn 33e gevoetbald bij DOTO en heeft ook vele jaren daarna diverse taken uitgevoerd als vrijwilliger, bestuurslid, scheidsrechter, trainer, wedstrijdsecretaris en verder alles wat er op zijn pad kwam.
Bertus was een trouwe bezoeker van DOTO en later bij VV Pernis en was vrijwel ieder weekend een graag geziene gast op het sportpark.
Bertus hoort thuis tussen het rijtje van de vele iconen uit de voetbalgeschiedenis van Pernis.

We wensen familie en vrienden heel veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.

Lees onder de de rouwkaart en de foto het In memoriam

WhatsApp_Image_2021-04-03_at_13.43.43.jpeg

Let op:
Degenen die de kaart persoonlijk hebben ontvangen zijn uitgenodigd voor de plechtigheid binnen, alle overige belangstellenden zijn van harte welkom om Bertus de Man een uitgeleide te doen vanaf het Sportpark met inachtneming van de coronamaatregelen.

daddef71-161c-472f-8925-73b40ef64bf9.jpg

In Memoriam

Bertus de Man werd geboren op 7 februari 1938 en 12 jaar later  begon hij met voetballen bij DOTO . Toen hij 20 jaar was werd hij al secretaris bij de aspirantjes en op latere leeftijd  bij de junioren en senioren. Bertus was in zijn tijd een vaste kracht meestal in het 2e elftal en moest helaas op zijn 33e het voetbal vaarwel zeggen vanwege een zware knieblessure.  Na zijn actieve voetballoopbaan werd Bertus een vaste kracht in het bestuur van DOTO . Als vaste wedstrijdsecretaris regelde hij alle dingen die nodig waren om alle wedstrijden door te kunnen laten gaan.

In de gouden jaren 70 had DOTO een prima gezonde vereniging, er waren jaren bij met  5C , 3B  en 3 A elftallen, ook ons 1e elftal was wijd en zijd bekend in het amateur gebeuren van zijn cluppie. Bertus heeft heel veel trainers en spelers zien komen en zien weggaan, maar Bertus bleef zichzelf  en ging later nog meer dingen doen . Hij onderhield samen met de gemeente Rotterdam de velden, hij was ook de persoon die besliste of een wedstrijd door kon gaan of werd afgelast.

Bertus had ook nauw contact met zijn collega  aan de andere kant van het dorp , Ton Wilhelm die ook helaas te vroeg is overleden. Bertus en Ton waren volgens mij de 2 personen die van alle inwoners van Pernis het meest de telefoon opnamen. Op wat oudere leeftijd  ging Bertus het wat rustiger aandoen, hij deed nog wel de shirts wassen voor de selectie en wat lagere elftallen. Hij genoot vooral als hij klokslag half 2 op zaterdagmiddag op zijn vaste plek aan “de Paal” kon zitten, voetbal of geen voetbal. Slap ouwehoeren met zijn vaste kameraden nippend aan een fluitje bier, rond half 6 ging ie weer huiswaarts. De zaterdag was voor DOTO (en later voor VV Pernis) , de zondag voor Feyenoord luisterend naar Radio Rijnmond en als 't kon bij zijn blokhutje in zijn tuin. Zijn vriend Jaap de Raadt en diens vrouw Ria waren welkome mensen aan de Beijenstraat , kaarten deden ze dan en aan het einde van de avond had de 1 een stuiver gewonnen en de ander een duppie verloren, wat een vriendschap hadden die mensen.

Maar helaas het noodlot sloeg toe toen op  1 april 2021  Bertus levenloos werd gevonden in zijn huis en zodoende een einde kwam aan het leven van een man die heel zijn leven verknocht was aan het voetbal en alles daarom heen. Wij wensen de familie de Man en een ieder die hiermee te maken heeft alle sterkte toe .